Luonnonmukainen kosmetiikka on ympäristöystävällistä

Kosmetiikkatuotteiden valmistus ja pakkaus luovat tärkeän osan niiden ympäristövaikutuksia. Luonnonmukaisten kosmetiikkatuotteiden valmistuksessa käytetään menetelmiä, jotka säilyttävät hyvin raaka-aineiden parhaimmat luonnolliset ominaisuudet. Valmiin luonnonmukaisen kosmetiikan pitää olla nopeasti ja täydellisesti biohajoavaa. Tuotteen fysikaaliset, mekaaniset ja biologiset valmistusmenetelmät ovat luonnonkosmetiikassa aina sallittuja. Luonnonmukaisen kosmetiikan valmistuksessa ei saa milloinkaan käyttää klooria ja tuotteen pakkausmateriaalin pitää aina olla ekologista.

Luonnonmukainen kosmetiikka palvelee ympäristön hyvinvointia

Luonnonkosmetiikan raaka-aineiden tuotannossa halutaan karsia pois kaikki mahdolliset ympäristöön kohdistuvat haitat. Suurin osa raaka-aineista on luomutuotettua ja kasviperäistä. Kasvit otetaan hellävaraisesti luonnosta talteen, jotta lajit eivät vaarannu. Elintarviketeollisuuden sivutuotteita, kuten luomualkoholia pyritään myös hyödyntämään. Luontoa halutaan kuormittaa mahdollisimman vähän, eli käytännössä vettä, energiaa ja tuotantolaitoksessa syntyvää jätteen määrää halutaan jatkuvastsi pienentää.

Kansalliset järjestöt ovat mukana sääntöjen luomisessa

Luonnonkosmetiikan käyttäjien joukko kasvaa koko ajan ja on synnyttänyt mukanaan tarpeen kehittää maailmanlaajuisia sertifiointijärjestelmiä. Luonnonkosmetiikan sertifiointi auttaa löytämään eettisesti kestäviä luonnonkosmetiikkatuotteita maailmanlaajuisen kosmetiikkatarjonnan joukosta.

Sertifioinnin avulla tuodaan esiin kosmetiikan valmistajat, joiden kehitystyö, tuote sekä tuotteen markkinointi eivät kuormita kosmetiikan käyttöä ja ympäristöä. Sertifiointi on luonnonmukaisen kosmetiikan valmistajalle aina korkein mahdollinen tunnustus ympäristön ja siellä elävien lajien arvostamisesta sekä hieno tunnustus erityisosaamisesta kosmetiikan valmistuksessa.

Sertifiointitodistuksen avulla kosmetiikan valmistajalla on lupa käyttää

sertifioinnin suorittaman yrityksen logoa tuotepakkauksissaan sekä markkinoida että myydä kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteitaan kyseisen sertifiointijärjestelmän alaisuuteen kuuluvana tuotemerkkinä. Kyseessä on siis todella hyödyllinen käytäntö, joka helpottaa merkittävästi ostopäätöstä