Kauneus 1950- ja 1960-luvuilla

1950-luvulla Suomen taloudellinen tilanne oli noususuunnassa, vaikka sotakorvauksia jouduttiin koko ajan maksamaan. Naiset hemmottelivat itseään, ja sodasta palanneet miehet sekä poikaystävät halusivat antaa parastaan vaimoille ja tyttöystävilleen. Kosmetiikka ja ihonhoitotuotteet ovat aina olleet oivia ja arvostettuja tuotteita hemmotteluun. Rouvat ja emännät kävivät permanentilla ja vaalensivat tai värjäsivät hiuksiaan. Nuoret naiset ja tyttöset laittoivat hiuksiaan ponnarille sekä muotoilivat hienoja banaaninutturoita päähänsä.

1950-luvun ehostus

Ehostus oli voimakasta ja esimerkiksi ripsivärin käyttö yleistyi. Silmiin maalattiin säihkyripset, huulet punattiin usein hehkuvan punaisiksi ja kulmat jätettiin useimmiten aivan omilleen luonnontilaan. Ihonhoidossa käytettävät seerumit ja tehoaineet pakattiin ampulleihin, ja kuuluisia kosmeettista tehohoitoa antavia sarjoja olivat muun muassa Revlonin Eterna sekä muut vastaavat tuotemerkit. Miehillä muotiin tulivat tyylikkäät pulisongit ja hiuksissa käytettiin erilaisia rasvoja, kuten klassinen Brylcreem.

Sodan jälkeen haluttiin tuoda vain parasta esiin joten myös naisten haluttiin näyttävän todella edustavilta.

1960-luvun ehostus

1960-luvulla yhteiskunta oli kokenut ison murroksen, joka vaikutti kaikkeen ympärillä olevaan toimintaan ja kulttuuriin. Naiset käyttivät irtolisäkkeitä, hiuslakkaa ja nutturoita. 1960-luvun loppupuolella nouseva hippiliike toi uuden pitkän ja luonnollisen hiusmuodin.

Hoikkuus oli naisten ihanne, joka vauhditti erilaisten laihdutusvalmisteiden myyntiä ja käyttöä. Kosmetiikkamarkkinoiden uusia nimiä tuolloin olivat muun muassa suositut Clarins, Clinique ja Kanebo. Irtoripset tulivat muotiin ja silmämeikki oli korostetun vahvaa. Mustavalkoinen silmämeikki oli muodissa 1960-luvun loppuvuosina.