Vuosina 1939 – 1945 käyty maailmanlaajuinen sota toi muutoksia myös muotiin ja kosmetiikkaan. Kosmeettisista aineista oli suuri pula ja säännöstely tiukkaa. Sodan aikana naisilla oli käytössään
ainoastaan niin sanottuja välttämättömiä kauneudenhoitoaineita, kuten ihonpuhdistusaineet, shampoot ja saippuat.
Sodan aikaisia korvikkeita
Ihmiset ovat aina olleet sangen kekseliäitä, varsinkin naiset. Naiset muistivat periaatteen, että kaikkea voi taitavasti yrittää jäljitellä tai korvata. Värillisen nesteen käytöllä korvattiin sukkahousujen ja sukkien käyttö sekä pohkeisiin piirretyt viivat muistuttivat kätevästi sukkien takaosaa.
Kulma- ja ripsivärinä käytettiin pakon sanelemana jopa kengänkiilloketta. Olut- ja etikkahuuhteluilla hiuksiin saatiin kiiltoa, ja miesten hiustyyli oli usein varsin sotilaallinen. Hiukset olivat sivuilta erittäin lyhyet ja edessä, pään päällä oli tasainen siili-pystytukka. Hiuksiin saatiin trendikäs pystykampaus hiusvahaa käyttämällä. Kosmetiikka on aina kuulunut sekä miesten että naisten vakiotuotteisiin ja kosmeettiset tuotteet sotavuosien aikana olivat kaivattua luksusta, joka piristi myös tehokkaasti mieltä. Sotavuosien aikana ja varsinkin heti niiden jälkeen sekä kosmetiikan laajempi käyttö että tuntemus levisivät Suomessa suuremmista kaupungeista kauas maaseuduille.
Erilaisten sairauksien ja kulkutautien vuoksi naiset kiinnittävät erityisen tarkkaa huomiota sekä omaan hygieniaansa että myöskin kotona olevien lasten ja mahdollisten perheeseen läheisesti kuuluvien vanhusten puhtauteen. Hyvän hygienian ymmärrettiin palvelevan myös ympärillä olevaa sodan murjomaa Suomea, ja kotiväen piti olla valppaina kestämään myös sotarintamalta ajoittain kantautuvat murheelliset uutiset.
Kaiken säännöstelyn, pulan ja puutteen vuoksi kauneudenhoitoaineita, kuten saippuaa opittiin valmistamaan itse kotioloissa. Ehostaminen oli myös naisille tärkeää, joten esimerkiksi ruusun terälehdistä ja ajoittain saatavilla olevasta punaviinistä tehtiin piristävää poskipunaa kasvoille.
Sodan päättyminen
Sotavuosien päättymisen jälkeen, jo ennen 1950-lukua ensimmäiset aerosolipakkaukset löysivät tiensä Suomeen ja tuotteet mullistivat suositut hiuslakka- ja tuoksumarkkinat. Deodorantteja ja ea de toilette -vesiä löytyi myös aerosolipakkauksina. Sota oli päättynyt ja helpompi aikakausi oli tulossa. Sotavuosina ja välittömästi sodan jälkeen naiset suosivat olkapäille ulottuvia kiharakampauksia. Ehostaminenkin helpottui ja monipuolistui erilaisten kosmetiikkamerkkien ja -tuotteiden saapuessa Suomen markkinoille.